Idea Menu Sahur Sihat Cara Saya

Assalamualaikum and hi! Harini dah masuk hari ke-10 Ramadhan dan mungkin ada yang masih mencari idea menu sahur untuk hari2 yang akan datang. Before this, sumai dan anas selalu makan nasi dan balance berbuka sahaja tapi tulah bila tengah hari je dah start rasa lapar. Jadi, harini saya akan kongsikan menu sahur sihat cara saya yang mudah dan akam buatkan kita kenyang lagi lama. Nanti anda boleh cuba ya. 




MENU 1 - OVERNIGHT OAT + KURMA + ESP 

Oat adalah jenis biji-bijian yang tinggi serat, vitamin, dan mineral. Beberapa manfaat oat adalah menurunkan kadar kolesterol dan membantu masalah sembelit. Oat juga merupakan pilihan yang baik kerana oat dapat membantu menurunkan berat badan. 

Ada yang buat oatmeal pagi2 waktu sahur dan macam kami pula lebih prefer overnight oat sebab dah ready untuk dimakan. Lepas makan overnight oat ni, kami makan 3 biji kurma dan minum air kosong sejuk campur dengan ESP Shaklee supaya kekal bertenaga sepanjang berpuasa di siang hari. 

Bahan-bahan yang diperlukan :-

✅ Rolled oat
✅ Chia seed
✅ Susu Full Cream
✅ Plain Yogurt
✅ Buah-buahan, kekacang, atau Granola
✅ Madu 

Caranya senang sahaja :-

1. Letakkan 3-4 sudu rolled oats ke dalam bekas yang boleh ditutup.
2. Letak 1-2 sudu plain yogurt.
3. Tuang 1 cawan susu full cream atau mengikut sukatan yang anda prefer.
4. Letak 1-2 sudu kecil chia seeds.
5. Tuang madu mengikut citarasa masing2, kalau nak manis2 lagi letak lebih sikit pon boleh.
6. Tambah buah-buahan (strawberry, blueberry atau buah yang anda suka) dan juga kekacang atau  kismis mengikut selera anda. 
7. Tutup bekas dan biarkan semalaman dalam peti sejuk. 






MENU 2 - SET PUASA SHAKLEE + KURMA

Untuk menu ke-2 ni, memang sangat2 mudah sebab semuanya dah cukup nutrisi and lengkap untuk kenyang lagi lama, kekal bertenaga sepanjang hari dan kekal hidrasi waktu berpuasa di siang hari. 

Anas yang pergi site hari2 dalam bulan puasa ni pon cakap memang best bila sahur dengan Set Puasa Shaklee ni. Haaa, menarik kan! Jom tengok apa ada dalam set ni :-

ESP (TENAGA) - 14g Protein dalam setiap hidangan. Protein sebagai sumber tenaga yang sihat, nutrisi harian untuk kulit yang sihat, rambut, kuku dan membekalkan tenaga anda.

CINCH (KENYANG) - Multivitamin, 6g serat dan 2,500mg Leusina agar kita kekal bertenaga, kenyang dengan lebih lama dan kurangkan rasa lapar ketika berpuasa. Pengganti hidangan yang sempurna untuk sahur dan berbuka. Selain membuat kita rasa kenyang, ia juga meningkatkan penghadaman anda dan menyediakan nutrien untuk memastikan anda sihat ketika berpuasa. 

PERFORMANCE DRINK (HIDRASI) - Gabungan 6 jenis elektrolit dan karbohidrat kompleks. Sangat menyegarkan dan menghilangkan dahaga untuk memastikan badan terhidrat.

CINCH TEA (TENAGA & TAK TIDUR LEPAS SAHUR) - Gabungan 3 jenis teh iaitu Matcha Green Tea, Rooibos Red Tea dan White Tea untuk boost metabolisme, detox, tinggi dengan anti oksida dan ada taurine untuk mental alertness. Lagi satu, kalau minum cinch ni waktu sahur, memang terus jadi segar bugar ya. Tak de lah asyik menguap nak tidur lepas subuh tu. InshaAllah. 








Okay, itu sahaja untuk entry kali ini. Selamat mencuba! 

📌 For those yang nak dapatkan Shaklee atau nak borak2 pasal Shaklee pon boleh je Whatsapp terus sumai di nombor bawah ni, just click the link ya 👇🏻

https://wa.me/60122505664

https://wa.me/60122505664

https://wa.me/60122505664


📌 Jom follow #MyNasShaklee di akaun sosial media kami 👇🏻

Facebook : Sumaiyah M Zulkifli

Instagram : @sumailee

Tiktok : @sumaimz


#MyNasShaklee #shakleemalaysia #shakleeterengganu #shakleekelantan #ShakleeEffects #shakleeindependentdistributor #pengedarshakleekualaterengganu #pengedarshakleebesut #blogmegaShaklee #Shakleethrive2023 #Shakleetriumph2023 


Comments

Popular Posts