5 Keperluan Wanita Mengandung

Kehamilan adalah journey yang sangat indah buat para wanita dan akan berlaku pelbagai transformasi dalaman dan luaran sewaktu dalam pregnancy journey ini. Maka, adalah penting buat semua bakal ibu dan ayah untuk memahami dan bersedia dengan keperluan yang akan memastikan kehamilan yang sihat dan selesa. Kali ini, saya akan kongsikan 5 keperluan wanita mengandung :-

1. Penjagaan Pranatal

Salah satu keperluan yang paling penting semasa kehamilan adalah penjagaan pranatal yang berkualiti. Berjumpa dengan doktor anda akan membantu memantau perkembangan kehamilan, mengesan sebarang komplikasi yang berpotensi, dan memastikan kesejahteraan keseluruhan ibu dan bayi. 

2. Diet Berkhasiat

Pemakanan yang seimbang dan berkhasiat adalah penting untuk kesihatan ibu mengandung dan perkembangan bayi. Semasa mengandung, wanita memerlukan nutrien tambahan seperti asid folik, zat besi, kalsium, dan protein. Menggabungkan pelbagai buah-buahan, sayur-sayuran, protein tanpa lemak, bijirin penuh dan lemak yang sihat akan membantu memenuhi keperluan ini dan merangsang pertumbuhan bayi. 

3. Vitamin Pranatal

Vitamin pranatal dirumus khusus untuk menyediakan nutrien yang diperlukan yang mungkin kurang dalam diet wanita semasa hamil. Suplemen ini biasanya mengandungi asid folik, zat besi, kalsium, dan vitamin D, antara vitamin dan mineral penting yang lain. 


Shaklee ada set lengkap nutrisi untuk ibu hamil, ini apa yang nutritionist shaklee cadangkan untuk ambil sepanjang tempoh kehamilan :

VITAMIN B COMPLEX with FOLIC ACID

- membantu tingkatkan sel darah merah & HB (lengkap dengan 8 kumpulan Vitamin B termasuk B12 dan Folat)

- mengurangkan risiko bayi dari kecacatan pada saraf tunjang

VITAMIN OSTENUTRIX (Kalsium)

- membantu ibu mengatasi masalah sakit pinggang dan sengal sengal badan

- membantu proses pembentukan tulang bagi bayi dalam kandungan

- membantu mengatasi masalah sembelit & buasir ketika hamil

VITAMIN C

- membantu meningkatkan imunisasi tubuh badan ibu

- membantu mengurangkan ‘stretch mark’ dan menjadikan kulit lebih cantik

- membantu penyerapan zat besi dengan lebih optimum

OMEGA GUARD 

- menyokong perkembangan sel otak janin yang sihat

- membantu proses pembentukan otak, saraf, mata dan organ lain bayi yang sempurna

MULTIVITAMINS VITALIZE with IRON

- membantu bekalkan nutrisi dan zat besi untuk tingkatkan Hemoglobin

- kekurangan zat besi boleh menyebabkan ibu mudah pitam, letih, lesu dan kurang konsentrasi

ENERGISING SOY PROTEIN (ESP)

- membantu ibu untuk kekal bertenaga 

- membantu ibu mengawal berat badan & elak daripada risiko diabetes (GDM) semasa hamil

- membantu proses pembentukan otot bayi, kulit bayi gebu dan cantik

4. Pakaian Selesa 

Apabila bayi dalam kandungan semakin membesar, pakaian yang selesa dan sesuai menjadi keperluan. Pakaian bersalin pula direka untuk menampung perubahan bentuk badan wanita mengandung, memberikan sokongan dan keselesaan. Haa, zaman sekarang ni banyak baju dan seluar yang selesa dan bergaya untuk wanita mengandung. Best kan!

5. Senaman dan Persekitaran Tidur yang Selesa

Wanita hamil digalakkan untuk melibatkan diri dalam senaman yang selamat dan lembut semasa kehamilan kerana ianya boleh membantu mengekalkan berat badan yang sihat, mengurangkan kesakitan dan kesakitan, menguruskan tahap tekanan, dan menyediakan badan untuk bersalin. Sebagai contoh, ibu hamil boleh amalkan yoga, berenang, berjalan dan melakukan senaman pernafasan.

Tidur yang mencukupi juga sangat penting untuk wanita mengandung. Maka, para suami boleh lah invest untuk menyediakan tempat tidur yang selesa buat isteri yang tersayang. Sebagai contoh, bantal bersalin, direka khusus untuk menyokong perut dan menyelaraskan badan, boleh membantu mengurangkan ketidakselesaan dan membolehkan rehat yang lebih baik.

Kesimpulan 

Jadi, dengan memberi perhatian kepada perkara-perkara di atas, wanita mengandung boleh meningkatkan kesejahteraan mereka, memelihara bayi mereka yang sedang membesar, dan enjoy proses kehamilan ini. Saya doakan agar semua wanita mengandung dapat melalui proses kehamilan yang baik dan lancar, dipermudahkan segala urusan dan selamat melahirkan bayi yang sihat, Aamiin. 


✅ Anda nak dapatkan mana2 Produk Shaklee atau nak borak2 pasal Shaklee? Jom contact saya sekarang. Boleh Whatsapp terus sumai di nombor bawah ni, just click the link ya 👇🏻

https://wa.me/60122505664

https://wa.me/60122505664

https://wa.me/60122505664


✅ Jom follow #MyNasShaklee di akaun sosial media kami 👇🏻

Facebook : Sumaiyah M Zulkifli

Instagram : @sumailee

Tiktok : @sumaimz


#MyNasShaklee

#NextLevelBlogging

#Blogmegashaklee

#ShakleeThrive2023

#ShakleeTriumph2023

Comments

Popular Posts