5 Amalan Gaya Hidup Sihat

Assalamualaikum and hi semua! Dalam entry kali ini, saya nak share dengan anda semua tentang gaya hidup sihat. Haaa, kita selalu dengar perkataan Healthy Lifestyle ni kan dan betapa banyak kebaikannya kepada kesihatan mental dan fizikal kita untuk jangka masa panjang. Persoalannya, apakah amalan gaya hidup sihat yang kita boleh amalkan? Jom kita tengok sama2.

Hobi baru (hiking) semenjak berpindah ke Kuala Terengganu 💚


5 Amalan Gaya Hidup Sihat

1. Minum Air Secukupnya

Anda dicadangkan untuk minum sekurang-kurangnya lapan gelas air setiap hari, dan lebih banyak lagi jikalau cuaca panas. Pengambilan air yang sihat setiap hari adalah penting untuk membawa nutrien dan oksigen ke sel anda, membuang bakteria dari pundi kencing anda. Ia juga membantu dalam penghadaman, mencegah sembelit, menormalkan tekanan darah, kusyen sendi, dan melindungi organ dan tisu. Selain itu, minum segelas air 30 minit sebelum setiap hidangan akan membantu anda berasa lebih kenyang semasa makan, menjadikannya lebih mudah untuk menurunkan berat badan.

Kami mengamalkan 2L air masak setiap hari. Yang ni saje tambah lemon buat perasa 🤩


2. Bersenam

Ramai yang tahu tentang kebaikan bersenam kepada tubuh badan kita. Menurut laman berita kesihatan MedlinePlus, sesi senaman untuk orang dewasa ialah 30 minit sehari. Antara senaman yang boleh dipilih termasuklah berjalan pantas, berjoging, berenang, berbasikal, bermain badminton atau mendaki bukit. Tahukah anda bahawa berjalan-jalan pada waktu petang boleh memberi manfaat kepada kesihatan jantung anda serta menyumbang kepada penghadaman yang lebih baik, pengurusan gula darah, tekanan darah terkawal dan penurunan berat badan. So jom kita jalan-jalan!

Walking waktu petang memang best 🤩


3. Banyakkan sayuran dalam hidangan 

Dengan mengintegrasikan pelbagai jenis sayur-sayuran ke dalam diet harian anda, kesihatan anda boleh mendapat manfaat yang besar dari semasa ke semasa. Sayur-sayuran membekalkan nutrien penting untuk kesihatan dan penyelenggaraan badan anda. Makan lebih banyak sayur-sayuran juga boleh membantu menurunkan tekanan darah, mengurangkan risiko penyakit jantung dan strok, mencegah beberapa jenis kanser, mengurangkan risiko masalah mata dan penghadaman, dan mempunyai kesan positif terhadap gula darah, yang boleh membantu mengekalkan selera makan.


Favourite menu lunch kami 😋

4. Pengambilan Vitamin Harian 

Untuk berfungsi dengan baik badan anda memerlukan vitamin dan nutrien. Untuk itu, anda perlu makan makanan yang seimbang. Malangnya, tidak semua orang dapat makan makanan yang betul setiap hari. Multivitamin dan suplemen vitamin digunakan untuk menyediakan vitamin yang tidak diambil melalui diet anda dan membantu merapatkan beberapa jurang nutrien supaya anda boleh memenuhi jumlah nutrien yang disyorkan. Pengambilan multivitamin atau suplemen vitamin boleh membantu meningkatkan tahap tenaga, meningkatkan mood, mengurangkan tekanan dan kebimbangan, meningkatkan ingatan jangka pendek dan mengekalkan kekuatan otot. 

Mengikut pengalaman saya sendiri, bila saya dah start mengamalkan supplement Shaklee ni, badan saya memang mendapat banyak kesan positif seperti yang dinyatakan di atas. Haa, best sangat tau ambil Shaklee ni, kandungan bahan dia sangat bagus untuk kesihatan dan semuanya selamat, terbukti, dan berkesan! 

Vitamin Shaklee Safe, Proven and Effective 💚

Pergi mana2 pon mesti bawa Shaklee! 😍


5. Dapatkan Tidur yang Secukupnya dan Berkualiti

Badan anda memerlukan tidur, sama seperti ia memerlukan udara dan makanan untuk berfungsi dengan baik. Semasa tidur, badan anda menyembuhkan dirinya sendiri dan memulihkan keseimbangan kimianya dan otak anda menjalin sambungan pemikiran baharu mengekalkan ingatan. Kebanyakan orang dewasa memerlukan tujuh hingga lapan jam tidur mengikut jadual biasa setiap malam. Tidur yang cukup bukan sahaja mengenai jumlah jam tidur. Ia juga penting untuk mendapatkan tidur yang berkualiti supaya anda berasa tenang apabila anda bangun. Tidur boleh meningkatkan sistem imun anda, mencegah penambahan berat badan, menguatkan jantung anda, meningkatkan mood dan ingatan anda, dan meningkatkan produktiviti harian anda. Kurang tidur boleh membahayakan kesihatan anda. Tanpa tidur yang cukup, sistem otak dan badan anda tidak akan berfungsi secara normal, dan juga boleh menurunkan kualiti hidup anda secara mendadak.

OsteNutrix ni best mengandungi kandungan calcium dan magnesium yang tinggi untuk bantu kita dapatkan tidur yang berkualiti 💜


KESIMPULAN

Sekarang dah nampak kan kepentingan amalan gaya hidup sihat dan bagaimana ia dapat membantu kesihatan mental dan fizikal kita. So, jom kita amalkan setiap hari dan jangan lupa untuk cukupkan nutrisi harian anda dengan pengambilan vitamins dan supplement Shaklee okay! Untuk dapatkan supplement Shaklee, boleh Whatsapp terus sumai di nombor bawah ni, just click the link ya 👇🏻

https://wa.me/60122505664

https://wa.me/60122505664

https://wa.me/60122505664

📌 Jom follow #MyNasShaklee di akaun sosial media kami 👇🏻

Facebook : Sumaiyah M Zulkifli

Instagram : @sumailee

Tiktok : @sumaimz


#MyNasShaklee

#NextLevelBlogging

#Blogmegashaklee

#ShakleeThrive2023

#ShakleeTriumph2023


Comments

  1. menariknya amalan gaya hidup sihat Sumaiyah, Keep sharing ya

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts