3 Tips Nak Jadi Produktif Bila Kerja Dari Rumah?

Ramai orang yang agak keliru bila kita sebut tentang produktiviti sebab kita selalu samakan antara produktiviti dengan kesibukan. Hakikatnya, produktiviti ni tak sama dengan kesibukan. Menurut indeed.com, produktiviti ialah jumlah kerja yang dicapai oleh individu atau kumpulan dalam jangka masa tertentu. Produktiviti yang lebih tinggi bermakna anda melengkapkan lebih banyak dengan sedikit masa atau usaha. 

Manakala, kesibukan ni pula adalah tentang bekerja lebih keras, melakukan semua perkara dalam satu masa (multitasking), didorong oleh tekanan, dan tidak fokus. Hari yang sibuk bagi seseorang tidak menjadikan dia seorang yang produktif. Hal ini kerana, sibuk bermakna kita sibuk dengan tugas atau aktiviti. Ia tidak semestinya bermakna kita sedang membuat kemajuan atau mencapai matlamat kita. Sebaliknya, menjadi produktif bermakna kita membuat kemajuan yang meaningful ke arah matlamat kita. Produktiviti adalah tentang bekerja dengan lebih bijak, bukan lebih keras. 

Since saya pun sedang kerja dari rumah dan buat full time business Shaklee, saya akui yang ini bukanlah sesuatu yang mudah. Waktu Covid haritu pun ramai yang terkesan dan menghadapi masalah kesihatan mental akibat kerja dari rumah. Saya pula ketika itu sedang buat master, so dapat la 1 and a half semester secara fizikal and the rest online sahaja. Long story short, saya apply tips kat bawah ni dan saya dapati yang ianya sangat berkesan!

So without further ado, jom kita sama-sama belajar macam mana nak jadi orang yang produktif ketika bekerja dari rumah. Insya-Allah, hati senang, jiwa pun lapang. 




3 Tips Nak Jadi Produktif Bila Kerja Dari Rumah

1. Tetapkan Rutin Harian Anda

Rutin ini sangat penting sebab ianya membantu kita mencipta tabiat harian yang positif di mana kita boleh mengatur masa kita untuk perkara yang kita anggap penting untuk mengekalkan kesejahteraan diri kita. Pada masa yang sama, kita akan rasa a sense of accomplishment and stability bila kita dapat melaksanakan rutin harian kita. Untuk jangka masa panjang, rutin ni pun akan bantu kita untuk menjadi lebih tenang dan flexible bila terjadinya apa-apa yang tak diduga dalam kehidupan harian kita. Senang cerita bila kita ada rutin ni, kita akan jadi orang yang produktif dan taklah kalut atau menggelabah tak tentu pasal sebab kita tahu apa priority harian kita. 

Okay, untuk tetapkan rutin harian anda, pertama sekali anda boleh list kan apa yang perlu ada dalam rutin tersebut. Haaa, list kan je semua dekat atas kertas atau bak kata omputeh, 'brain dump' so that it creates clarity on what we really want to do. Kadang-kadang kita ni dalam otak banyak sangat benda nak buat tapi hakikatnya kita ni manusia dan boleh buat sesuatu perkara mengikut kapasiti kita sahaja. Bila dok pikir macam-macam and rasa macam semua benda belum siap lagi, haaa tulah yang jadi terganggu emosi, overthinking, rasa burnout dan macam2 lagi lah perasaan yang tak best tu. So bila kita buat brain dump, otak kita ni nampaklah dengan lagi jelas apa yang perlu di 'prioritize' kan setiap hari atau untuk hari-hari yang tertentu. 

Lepas dah list semua on a piece of paper, boleh la buat structure of the day di mana kita akan nampak lah kehidupan harian kita macam mana and apa task2 yang kita nak lakukan setiap hari. Untuk task yang mencabar and urgent, kita digalakkan untuk buat pagi2 waktu kita banyak energy. Bak kata omputeh, "kill the dragon first". Haa, sebabnya bila kita dah settle benda yang mencabar ni, task2 semut tu kita rasa lagi senang nak buat, insya-Allah. Saya sarankan anda amalkan rutin ini secara konsisten, insya-Allah as time goes by anda akan menjadi seorang yang lebih produktif dan dapat melalui kehidupan harian dengan lebih bermakna.  





2. Komunikasi yang Jelas

Okay, bab komunikasi ni sangatlah penting. Apa yang kita kena buat adalah beritahu kepada orang yang di dalam rumah kita sama ada suami atau anak-anak tentang schedule kerja kita. Kalau kita duduk berdekatan dengan ahli keluarga yang lain, mereka juga berhak tahu tentang kerja kita supaya mengelakkan sangkaan yang tidak tepat. Hal ini kerana, ada yang menyangkakan bahawa duduk di rumah ni goyang kaki sahaja, sedangkan ianya sama je seperti bekerja di ofis. 

Sebagai contoh, lepas kita dah buat rutin dekat atas ni, kita dah set pada pukul 9am - 10am kita akan buat blog post untuk business Shaklee, so kita kena lah communicate benda ni kepada anak-anak supaya waktu 1 jam ni diorang tahu yang ibu sedang bekerja dan memerlukan full concentration. Kita pun secara tak langsung akan prepare aktiviti untuk anak2 kita supaya diorang pun ada aktiviti masing2. Mungkin diorang akan menempel juga kat tepi atau nak kan perhatian, but percayalah yang bila kita dah cakap dengan jelas, they will understand and allow us to have some time to finish our work. Kita pun kena lah tepati masa, kalau dah cakap 1 hour tu then 1 hour lah ya, or else anak2 pon jadi meragam. So within 1 hour ni lah kita akan fokus dan jadi orang yang produktif.

Anyway, anak2 kecik ni Allah ciptakan sangat pandai dan saya percaya mereka boleh memahami. Yang buatkan diorang tak faham adalah kita, orang dewasa. Di mana kita sendiri tak jelas dengan komunikasi dan aktiviti harian kita. Haaa, sebab tulah pentingnya rutin harian tu, so that anak2 pon dah faham bila waktu ibu bekerja dan bila ibu available untuk mereka. 




3. Raikan Kejayaan Anda 

Okay, point ketiga ni saya sangat suka dan saya rasa ramai orang terlepas pandang bila dia bekerja dari rumah. Hal ini kerana, bila dekat ofis ada je orang akan celebrate kejayaan2 kita, tapi bila kerja dekat rumah, kita je yang nampak apa yang kita lalui dan apa yang kita kecapi. Dengan banyak distraction, longgokan baju2 yang belum dilipat dan baju yang belum dibasuh, memang agak sukar untuk kita nampak kejayaan kecil yang kita dah kecapi setiap hari. 

So, in order to make yourself motivated, please do celebrate your small wins. Yes, kecik pon kena celebrate tau. Kita ni bukannya robot AI, kita ni manusia ada hati dan perasaan. So, kita kenalah appreciate and love yourself gituuu. Jangan rasa takut atau malu untuk raikan kejayaan anda. Sebagai contoh, at the end of your work schedule, boleh tulis on a piece of paper or in your phone apa yang anda dah berjaya lakukan harini atau apa cabaran yang anda dapat selesaikan pada hari itu. 

It doesn't have to be grand, the small win matters too okay! For example, harini saya berjaya siapkan juga 1 blog post saya walaupun saya rasa sungguh tidak rajin untuk melakukannya. Then elaborate lah bagaimana anda melakukannya dan apa yang memotivasikan diri anda. Boleh juga share on your personal blog or social media as an appreciation post for yourself. Kalau rasa nak privacy, tukar je setting dekat social media tu as private. Haaa, senang je. Yang penting diri kita menghargai segala yang kita dah lakukan pada hari itu dan secara tak langsung kita pon akan jadi manusia yang bersyukur atas segala nikmat yang Allah telah kurniakan kepada diri kita. Alhamdulillah.





Kesimpulan

Saya harap perkongsian ini dapat memberi manfaat kepada golongan suri rumah atau sesiapa sahaja yang bekerja dari rumah. Anda tidak keseorangan dan dalam hidup ini, kita sentiasa ada pilihan. Berdoalah kepada Allah dan buatlah pilihan yang terbaik untuk diri kita dan keluarga. Jom kita baca pulak tips dari kawan saya, Pn Aeinna --> 10 Tips Bekerja Dari Rumah Secara Online

πŸ“ŒFor those yang nak dapatkan Set Hello New You atau mana2 Promosi Shaklee atau nak borak2 pasal Shaklee pon boleh Whatsapp terus sumai di nombor bawah ni, just click the link ya πŸ‘‡πŸ»

https://wa.me/60122505664

https://wa.me/60122505664

https://wa.me/60122505664


πŸ“Œ Jom follow #MyNasShaklee di akaun sosial media kami πŸ‘‡πŸ»

Facebook : Sumaiyah M Zulkifli

Instagram : @sumailee

Tiktok : @sumaimz


#MyNasShaklee

#NextLevelBlogging

#Blogmegashaklee

#ShakleeThrive2023

#ShakleeTriumph2023





Comments

Popular Posts