5 Tips Travel Dengan Selamat

Adakah anda sedang merancang pengembaraan perjalanan anda yang seterusnya? Sama ada anda seorang ahli globetrotter yang berpengalaman atau first time traveller, anda boleh mendapatkan beberapa tips berguna untuk memanfaatkan sepenuhnya perjalanan anda. 

Throwback gambar honeymoon. Hehe. Rindunya nak travel lagi! InshaAllah soon 😍


5 TIPS TRAVEL DENGAN SELAMAT

1. Buat Research Sebelum Travel ke Destinasi Pilihan 

Sebelum memulakan pengembaraan anda, luangkan masa untuk menyelidik destinasi anda. Ketahui tentang adat, tradisi dan undang-undang tempatan. Ketahui sama ada anda memerlukan sebarang vaksinasi atau visa. Selain itu, cari ulasan dan cadangan untuk penginapan, tarikan dan restoran. Mempunyai pemahaman yang baik tentang destinasi anda akan membantu anda membuat keputusan yang bijak dan mengelakkan sebarang kemungkinan perangkap a.k.a local scammer yang sentiasa memerhati gerak geri anda untuk mereka ambil kesempatan atas kelalaian atau kecuaian tourist.





2. Senaraikan Barang Keperluan 

Salah satu kunci kepada perjalanan tanpa stress ialah membuat senarai barang keperluan yang bijak. Mulakan dengan membuat senarai terperinci lebih awal. Ambil kira cuaca, aktiviti yang telah anda rancang dan apa-apa item khusus yang mungkin anda perlukan. Sebagai contoh, menggulung pakaian anda dan bukannya melipatnya boleh menjimatkan ruang dalam beg pakaian anda. Selain itu, ingat untuk mengemas barangan penting seperti ubat, travel adapter (especially kalau travel ke luar negara) dan charger. Oh ya, jangan lupa tinggalkan sedikit ruang di dalam bagasi anda untuk souvenir! 



3. Letakkan Dokumen Penting di Tempat Yang Sesuai

Bila anda meletakkan dokumen penting di tempat yang sesuai, ianya akan menjadikan perjalanan anda berjalan lancar. Sebagai contoh, simpan dokumen perjalanan anda seperti pasport, visa dan insurans perjalanan di tempat yang selamat dan mudah diakses. Ia juga merupakan idea yang baik untuk menyimpan salinan elektronik dokumen ini pada telefon anda atau dalam e-mel anda, untuk berjaga-jaga. Also, jangan lupa untuk menulis nombor telefon dan alamat penting sekiranya telefon anda mati atau hilang. 



4. Bersedia untuk Menjadi Fleksibel

Walaupun penting untuk mempunyai jadual perjalanan yang teratur, ingatlah untuk meninggalkan sedikit ruang untuk fleksibiliti. Kelewatan yang tidak dijangka, perubahan cuaca atau peluang spontan yang menarik boleh timbul semasa perjalanan anda. It's okay, just enjoy the uncertainties dan gunakan ia sebagai peluang untuk meneroka tempat baru atau bertemu orang baru. Kadangkala, pengalaman perjalanan terbaik adalah pengalaman yang berlaku tanpa dirancang. 

Waktu ni kena tukar pulak penginapan. Memang tak dijangka sungguh. Tapi xpe, kita enjoy je perkara2 yang tak dijangka ni 😍💪🏻



5. Utamakan Keselamatan 

Akhir sekali, tetapi yang paling penting, utamakan keselamatan anda. Biasakan diri anda dengan perkhidmatan kecemasan tempatan dan simpan kenalan penting di tangan. Elakkan daripada memaparkan barangan berharga secara terbuka dan berhati-hati dengan persekitaran anda, terutamanya di tempat yang sesak. Percayalah naluri anda dan jangan menjelajah ke kawasan yang tidak dikenali pada larut malam. 



Alhamdulillah, selamat pergi dan balik Malaysia 🤲🏻❤


Kesimpulan

Dengan mengambil langkah berjaga-jaga keselamatan yang mudah, anda boleh menikmati perjalanan anda dengan tenang. Jadi begitulah, 5 tips travel yang penting untuk menjadikan pengembaraan anda yang seterusnya sesuatu yang tidak dapat dilupakan. Ingatlah untuk menyelidik, berkemas dengan bijak, kekal teratur, dan terima perkara yang tidak dijangka. Have a safe journey everyone and happy holiday! 


✅ Anda nak dapatkan mana2 Produk Shaklee atau nak borak2 pasal Shaklee? Jom contact saya sekarang. Boleh Whatsapp terus sumai di nombor bawah ni, just click the link ya 👇🏻

https://wa.me/60122505664

https://wa.me/60122505664

https://wa.me/60122505664


✅ Jom follow #MyNasShaklee di akaun sosial media kami 👇🏻

Facebook : Sumaiyah M Zulkifli

Instagram : @sumailee

Tiktok : @sumaimz


#MyNasShaklee

#NextLevelBlogging

#Blogmegashaklee

#ShakleeThrive2023

#ShakleeTriumph2023

Comments

Popular Posts