Keburukan Intermittent Fasting Yang Ramai Tak Tahu

Assalamualaikum and hi semua! Alhamdulillah termasuk harini, sudah 3 hari kita berpuasa di bulan Ramadhan. So, puasa semua okay? Mesti sihat2 bertenaga ya! Kita semangat2 sampai ke hujungnya, inshaAllah. Kami macam biasa sahur mestilah dengan Set Puasa Shaklee supaya kenyang lagi lama, bertenaga dan kekal hidrasi sepanjang berpuasa di siang hari. Alhamdulillah.

Berbalik kepada tajuk di atas, pada 18 Mac yang lepas, sumai ada join kelas secara online bersama dengan Dr Redza Rahman, seorang Genomics Scientist, specialized in Pharmacogenomics & Nutrigenomics for Personalized & Precision Medicine. Tajuk pada hari itu ialah Kelas Makanan, Sains dan Sunnah. Best sangat kelas Dr Redza ni, banyak yang sumai belajar tentang Fasting for Weight Loss, iaitu rahsia agung kesihatan nabi kita Rasulullah SAW. 

Since zaman now ni kan, ramai sangat yang tengah buat Intermittent Fasting for weight loss. IF ni basically 'wet fasting' di mana kita tak makan dalam jangka masa tertentu dan hanya minum air sahaja. Tapi ramai juga yang tak dapat result melalui IF tersebut. Antara sebabnya adalah kurang ilmu dan buat mengikut kaedah yang salah. Sebab tulah Dr Redza nak ajar kita Mechanism of Action supaya kita boleh faham apa yang kita sedang lakukan dan dapat result yang terbaik. 

Oh ya, lagi satu kan, ada saintis buat kajian on human being yang buat IF ni dan dia kaji lah apa jadi pada badan manusia dalam waktu 12 jam, 14, 16, 18, 20, 36 dan result kajian tersebut mendapati bahawa kita sebenarnya kena buat IF selama 72 jam barulah dinamakan the real IF which is bersamaan dengan 3 hari tanpa makanan!

So Dr Redza pon cerita lah yang tak salah nak buat IF tapi sebenarnya paling bagus sekali adalah puasa cara nabi kita Rasulullah SAW. Kita akan kupas lagi details dalam ni ye. Okay, dalam sesi pertama tu kita diterangkan tentang hourly benefits of fasting. Jom tengok gambar kat bawah ni 👇🏻



Based on the slide, kita boleh nampak la apa yang berlaku dalam badan kita dari 4-8 jam berpuasa di mana blood sugar akan menurun dan hormone insulin levels (from pancreas) juga akan menurun. 

✅Kemudian, lepas 12 jam maka proses healing pon baru nak bermula di mana makanan semua telah dibakar, glucagon akan dilepaskan dan digestive system mula berehat. Pada masa yang sama, Growth Hormone juga akan meningkat. 

✅Dalam waktu 13-15 jam berpuasa, proses fat burning sudah bermula, Ketones akan meningkat di mana ianya terbentuk apabila tidak cukup gula atau glukosa untuk membekalkan keperluan 'fuel' badan. Tanpa insulin yang mencukupi, badan mula memecahkan lemak sebagai bahan untuk memberikan tenaga. So basically, kita digalakkan untuk buat sampai waktu ni je dan ianya sudah mencukupi. Kenapa dah mencukupi? 

📌 Jom tengok apa jadi pada jam2 yang seterusnya kalau kita sambung berpuasa dan kenapa tak digalakkan untuk kita amalkan. 

Okay, dari 17-24 jam, autophagy baru nak bermula di mana proses detox akan berlaku dan badan akan start makan the bad cells akan continue sehingga ke 72 jam. Bak kata Dr Redza, kalau nak detox ni kita boleh je makan Herblax sebab dah ada Daun Senna dalam tu. 





Dalam waktu 24 jam pula, pengeluaran sel stem bermula, sel stem usus mula menjana semula, protein BDNF meningkat, keradangan mula turun, serotonin meningkat dan tekanan darah menurun.  

Kemudian, dalam 36-48 jam, badan mencari gula tersimpan lama yang bagus untuk ketahanan penurunan berat, pengeluaran gaba meningkat dan meningkatkan ketenangan, dan neuron menjana semula. 

Setelah mencapai 72 jam, Autophagy adalah di tahap kemuncaknya di mana pembaikan maksimum bermula apabila anda memasuki keadaan penyembuhan, pengeluaran sel stem meningkat, sistem imun anda meningkat, Glukoneogenesis bermula dan puasa 'recalibrates' semula reseptor dopamin. 

Apa itu Autophagy?

Autophagy ialah cara badan anda untuk membersihkan dirinya. Ia adalah proses biologi yang membuang toksin terkumpul badan, dan mengitar semula komponen sel yang rosak.

Berikut merupakan antara manfaat Autophagy :

Mencegah kanser 
✅ Meningkatkan prestasi otot 
✅ Mencegah penyakit neurodegenerative 
✅ Mengawal keradangan 
✅ Mengurangkan kesan penuaan 
✅ Meningkatkan tenaga selular





 
📌Bila dah baca ni rasa macam eh, kenapa pulak tak digalakkan untuk berpuasa dari 17 jam hingga ke 72 jam kan? Sebab banyak betul benefit kita boleh dapat tu dan boleh mencapai Autophagy! Bukan ke itu yang kita mahukan? 

Okay, sila bertenang. Pertama sekali, bila kita dah menjangkaui masa berpuasa tu, badan kita akan mulai exhausted dan menahan lapar yang sangat lama boleh mengakibatkan fluctuating mood, emotional instability, tidak mendapat tidur yang secukupnya dan sekali gus boleh menjejaskan hormone dalam badan kita. 

So apa yang kita boleh buat? Haa, dalam kelas Dr Redza ada bagi solusi dan explain yang tanpa IF extreme sampai 72 jam pon kita boleh je mencapai autophagy ni dengan mengambil supplements yang boleh activate autophagy ni sebagai contoh : 

Resveratrol
✅ Astaxanthin
✅ Berberine
✅ Citrus bergamot
✅ Turmeric





Dalam produk Shaklee, Dr Redza highly recommend Vivix and CoQ10 untuk activate autophagy ni. Best sangat kan! Sebab tulah Shaklee adalah Supplement Terbaik di Malaysia. Memang semua supplement Shaklee dah undergo extensive R&D dan dibuat oleh saintis, dijamin selamat dan berkesan untuk kita semua. 









Selain itu, lifestyle juga memainkan peranan yang penting to induce autophagy sebagai contoh : 

Intermittent Fasting
✅ Eating healthy fats
✅ Quality sleep
✅ Exercise

Okay, berbalik kepada IF yang menahan lapar sampai 72 jam ni, secara logiklah kan, benda2 yang extreme melawan fitrah manusia ni selalunya mesti ada side effects yang tak bagus untuk jangka masa panjang.  

Hal ini disebabkan kita ni manusia dan Allah jadikan fitrah manusia ni ada rasa lapar. Badan kita ni system dia sangat2 bagus Allah ciptakan. Ada 3 hormone penting yang terlibat dalam ni iaitu: 

1️⃣ Insulin - from pancreas dan muncul bila ada gula dalam badan supaya body boleh serap carbohydrate for energy. Carbohydrate ni sangat penting tau sebab ada yang diet sampai xmau langsung ambil carbohydrate tapi tahukah anda bahawa otak manusia memerlukan at least 100-150gm carbohydrate untuk otak berfungsi! Haa, sebab tulah kena ambil juga or else jadi zombie hihi.

2️⃣ Ghrelin - okay ni hormone yang datang dari stomach untuk bagi signal lapar. For your info, nak sampai signal hanya mengambil masa yang sangat singkat tak sampai 1 saat! Fuh, sekejap betul kan. 

3️⃣ Leptin - hormone ni datang dari adipose tissue and berfungsi sebagai signal kenyang di mana akan mengambil masa 20 minit untuk signal ni sampai ke otak. Haa, sebab tu lah Nabi SAW ajar makan bila lapar dan berhenti sebelum kenyang. Sebab kalau kita berhenti bila dah kenyang, maknanya kita dah terlebih kenyang lah tu since lama signal kenyang ni nk smpi ke otak. 


Secara mudahnya, bila kita ni terlebih makan atau terlebih gula, so insulin akan meningkat and bila ada exessive insulin, kita akan rasa cepat lapar dan lepas dah makan, kita akan nak makan lagi. Dan sangatlah penting untuk kita faham yang bila hormone insulin ni dah terlebih, maka ianya akan merosakkan hormone leptin (signal kenyang) dan bila leptin rosak, maka hormone2 lain juga akan turut rosak. Sebab tulah akan datanglah penyakit2 seperti high blood pressure, diabetes dan sebagainya. 


Oh ya, kalau kita dok tahan lapar lama2 untuk jangka masa yang panjang, memang akan bagi keburukan kepada badan kita. Ada sesetengah produk di luar sana kan yang menjanjikan instant weight loss di mana ianya berfungsi sebagai hunger surpressor dan bila orang ambil, orang jadi tak makan untuk jangka masa lama and diorg rasa macam oh wow senangnya nak kurus. Haaa sebenarnya yang ini sangat tak bagus macam saya ada explain awal tadi dan tak membantu pon untuk jangka masa panjang. 

Yang paling bagus untuk weight loss adalah berpuasa mengikut cara nabi dan kalau perlu ambil supplement, ambil lah supplement yang fokus pada Fat Burning macam Shaklee Hello New You Set yang bantu penurunan berat badan secara semula jadi melalui 3 proses iaitu Bakar lemak, Bina otot dan Buang toksin. 




So, based on the above explaination, apakah keburukan terbesar Intermittent Fasting yang ramai tak tahu? 

Autophagy Promotes Degradation - tahap collagen dalam badan akan berkurang 



Okay, bila kita cakap yang waktu 17jam berpuasa, Autophagy akan bermula dan untuk mencapai the real IF tu memerlukan masa 72 jam di mana Autophagy pon berada pada tahap kemuncak dan macam2 benefit akan berlaku kepada badan kita. 

Akan tetapi, antara kelemahan terbesar dia adalah autophagy ni akan promote degradation di mana ianya akan merosakkan collagen malah kita akan ada masalah dengan collagen. Takutnya, sebab niat kita nak buat autophagy ni untuk awet muda tapi bila silap langkah jadi semakin tua! Bak kata Dr Redza macam Mak Limah nanti. Haha. 

For your info, badan kita terdiri daripada 70% air dan 30% protein di mana collagen ni adalah the most abundant protein in our body. Collagen ni boleh dijumpai di mana2 dalam badan kita di kulit, tulang, tendons and muscles. Ada 28 jenis collagen dan Type 1 and Type 3 make up 90% of our collagen 👇🏻



By the age of 28 years old, collagen started to decrease and by age 60, we lose 50% of our body's collagen. So, macam mana nak dapatkan collagen ni? Haa, mostly collagen ni available dalam bentuk supplement and the most popular sources of collagen supplements are from bovine (cow), eggshell, poultry (chicken) and fish.

Since collagen ni makes up 30% of the protein in our bodies, maka ianya sangatlah penting untuk : 

Kulit nampak sihat
✅ Kesihatan otot
✅ Fleksibiliti dan keanjalan kulit
✅ Penuaan yang sihat
✅ Rambut dan kuku kelihatan sihat
✅ Kesihatan tulang rawan
✅ Kesihatan sendi


Kita aim nak achieve Autophagy at its peak tapi downside dia promotes degradation pula dan rosakkan collagen. So apa yang akan berlaku bila kehilangan collagen? Haa, jom tengok dalam gambar di bawah 👇🏻




Haaa, sebab tulah lepas kita dah activate autophagy, kita juga kena enhance collagen by taking supplement Shaklee Collagen Plus Powder. Jom tengok manfaatnya:





⚡️Kesimpulannya, kalau nak activate autophagy, kita digalakkan consume Shaklee Vivix and CoQ10 dan amalkan lifestyle that induce autophagy such as Intermittent Fasting (memadai antara 13-15 jam), eating healthy fats, quality sleep and exercise

⚡️Meanwhile, untuk inhibit autophagy, kena enhance collagen by taking supplement Shaklee Collagen Plus Powder. Haa, jelas dan best sangat kan! 


📌 So for those yang nak dapatkan Shaklee atau nak borak2 pasal Shaklee pon boleh je Whatsapp terus sumai di nombor bawah ni, just click the link ya 👇🏻






📌 Jom follow #MyNasShaklee di akaun sosial media kami 👇🏻


Instagram : @sumailee

Tiktok : @sumaimz



#MyNasShaklee #shakleemalaysia #shakleeterengganu #shakleekelantan #ShakleeEffects #shakleeindependentdistributor #pengedarshakleekualaterengganu #pengedarshakleebesut #blogmegaShaklee #Shakleethrive2023 #Shakleetriumph2023 





 







Community Verified icon

Comments

Popular Posts